Macbeth
William Shakespeare
"Vskutku tu bylo, o čem hovoříme, či třeštikořene nám namíchali a my se zbláznili?"
Macbeth a čtyři čarodějnice, drtivě mnoho krve, dvě stěny a plyšový medvídek. Víc netřeba, aby shakespearovská klasika povstala v současném rouše. Ano, snad ještě hit Ladies Night a k tomu kapela Duncanovy koně…
Krev, krev, krev, krev. A pak ještě krev. A pak ještě více krve. A pak Macbeth. Sám. Sám mezi čtyřmi čarodějnicemi. Příběh mocichtivého tyrana? Nikoli. Příběh spokojeného člověka, kterého stačilo popíchnout. Bojovníka, který se roznemůže, jakmile v životě nejde o jasné volby. Macbeth ví, co dělat v boji, Macbeth otázku “Zabít či být zabit” nepromýšlí, Macbeth ji v boji žije, zenově klidný a radostný, zabíjí, mimo dobro a zlo, aby nebyl zabit. Ale co dělat, když válka skončí? Když přijde na mysl: co dělat dál? Když královská koruna je tak blízko a všechno nasvědčuje tomu, že ji stačí získat a pak už všechno bude jednou provždy HOTOVO? A chyba lávky…
Hrají: Petr Pochop, Mariana Čížková j. h., Stela Chmelová, Kristýna Podzimková, Johana Schmidtmajerová j. h.
Režie: Michal Hába
Asistence režie: Zlatko Teskeredzic
Dramaturgie: Magdalena Frydrych Gregorová
Hudba: Jindřich Čížek
Výprava: Adriana Černá
Fotograf: David Stella
Premiéra: 13. ledna 2017
Délka: 100 minut (+ přestávka)
Projekce: Marek Brožek
Toto představení již nehrajeme.
Švejda: Macbeth (Divadlo D21)
Martin Švejda : http://nadivadlo.blogspot.cz/, 14. 01. 2017
Švejda: Macbeth (Divadlo D21)
Inscenace Michala Háby je nejsilnější tam, kde jde nadoraz a kde sleduje nějaké téma. Daří se jí to především v prvé polovině, při budování vztahu Macbeth – Čarodějnice (obsazení kusu je zúženo na jednoho herce a čtyři herečky, přičemž primárně protagonisté hrají výše uvedené role). Čarodějnice jsou Macbethovými eroticky vyzývavými pokušitelka...
Macbeth v D21 aneb když (divadelní) krev na hercích i divácích ulpí
Richard Koníček : www.www-kulturaok-eu.cz, 17. 01. 2017
Macbeth v D21 aneb když (divadelní) krev na hercích i divácích ulpí
Ač hru už přeložil nejeden vynikající překladatel, včetně Martina Hilského, zvolili inscenátoři za základ E. A. Saudka z roku 1957. V inscenaci se důvod v podstatě ukáže, když je citován autor překladu, jeho inscenační pokyny a dialogy jsou přechodně vedeny, jako bychom si četli dobový scénář. Působí to v ...
Macbeth - recenze Jany Soprové
Jana Soprová : Mozaika Českého rozhlasu, 18. 01. 2017
Recenzi Jany Soprové si můžete poslechnout zde. Začátek v 46. minutě.
(celý článek)Macbeth - rozhovor pro Mozaiku Českého rozhlasu
Veronika Štefanová : Mozaika Českého rozhlasu, 11. 01. 2017
Reportáž z generální zkoušky Macbetha – Veroniku Štefanovou a Michala Hábu si poslechněte od 46. minuty
(celý článek)Krvaví medvídci
Lenka Dombrovská : http://www.divadelni-noviny.cz, 21. 02. 2017
Macbeth Michala Háby v Divadle D21 mi silně připomněl Macbetha Jürgena Gosche z Schauspielhaus Düsseldorf (premiéra 2005). Jeden z mých největších divadelních zážitků. Podobný odstup, stejný cynismus, totožné záplavy divadelní krve… Hába ovšem používá méně nahoty a bahna a přidává medvědí symboliku – jsou tu plyšoví i ti medoví a také je inscenace zarámována příběhem o jednom neohroženém (skoro...
(celý článek)Macbetha v D21 hrají v potocích krve
J. P. Kříž : Právo
Jedinečný nápad měl režisér Michal Hába s dramaturgyní Magdalenou Frydrych Gregorovou v pražském Divadle D 21. Shakespearova Macbetha přepsali pro titulní postavu, čtyři čarodějnice, birnamský les a potoky krve. Moc dobře.
A také si vybrali pozapomínaný překlad E.A. Saudka, pro někoho vedle Joska nebo Hilského možná trochu archaický – jazykově určitě, ale pro příběh skotských mordů na ce...
(celý článek)