Byl Hácha, Hitlerův brácha, horší než Dubček? ptá se kabaret
Tomáš Šťástka : iDnes.cz , 10. 11. 2021
Emile, ty skončíš nemile. I tato věta zazní v částečně kabaretním představení Emil čili O Háchovi, které se v pražském Divadle D21 vyrovnává s odkazem našeho třetího a úmyslně trochu zapomenutého prezidenta.
Když před třemi lety Česká pošta přistoupila na limitované vydání cenin s portrétem Emila Háchy, nechala si čin nejdříve posvětit od speciální komise a odsouhlasit historiky. Snaha vytvořit známku s prezidentem, který ji jako jediný dosud neměl, se tak musela i třiasedmdesát let po jeho smrti potýkat s kontroverzí, která okolo něj panuje.
Tato nejednoznačnost, pro kterou bývá třetí muž na Pražském hradě raději zapomínán, vyprovokovala tvůrčí duo Jakub Vašíček a Tomáš Jarkovský k vytvoření autorské inscenace Emil čili O Háchovi.
Kus s rousseauovským názvem uvádí pražské Divadlo D21. Tvůrčí duo působící v současnosti v uměleckém vedení královéhradeckého Divadla Drak pojalo debatu o Háchově historické roli jako kabaret.
Vypomohli si k tomu dvojicí klaunů odkazujících na V+W; večerem ostatně zazní několik parafrází tvorby Osvobozeného divadla a korunuje jej autentická varianta Babičky Mary, kterou s popěvkem „Hácha, Hitlerův brácha“ Voskovec s Werichem skutečně složili.
Tento srozumitelný a divácky vstřícný krok představení pomáhá a celý večer žene kupředu. Ivana Machalová a Hana Mathauserová mohou dokonale uplatnit talent a vzájemné, roky budované, souznění. V kontrastu k jejich tahu pak hlavního hrdinu poklidně ztvárňuje Petr Reif. Většinu večera sedí za úřednickým stolem, peče jidáše a klaunské dvojici tak vytváří vrchol pomyslného trojúhelníku.
Tvůrci si dali za cíl tragickou postavu Emila Háchy rehabilitovat. Z představení je jasně cítit sympatie, kterou vůči muži, jenž na sebe v těžké hodině vzal velké břímě, cítí. Soustředí se na Háchův nástup a osobitou i předvídavou ironii, s jakou svou roli přijímal.
K vrcholům večera patří jeho osudová cesta do Berlína. Z popůlnočního setkání s nacistickými vůdci se tají dech.
Zdůrazňují dále ústupky, které se mu na Hitlerovi podařilo vymoci, i přetrvávající komunikaci s Londýnem.
Po zhoršení zdravotního stavu jej vykreslují jako osamoceného muže, kterému je při podpisech pomalu nutné lepit tužku k ruce. Momenty, které v posledních týdnech nabyly na aktuálnosti, přitom vznikly k původní březnové premiéře.
Švih představení ztrácí jen v momentech „flagelantského“ vstupu hudebníka Daniela Čámského, který jinak večer skvěle dobarvuje živou hudbou. Do této zbytečně dlouhé části přitom tvůrci vložili zásadní otázky, proč je Hácha tak přehlížen, když se podobně kontroverzní Alexander Dubček či Ludvík Svoboda těší stále úctě.
Odpovědi už jsou na divákovi. Nejen těmito momenty je novinka Emil čili O Háchovi cenná.
Hodnocení: 80 %
-
Dvůr JUDr. Emila Háchy
Pod vlivem „silného zážitku, kterým bylo objevování při zkoušení“ autorské inscenace Emil čili O Háchovi, se Divadlo D21 rozhodlo pojmenovat vinohradský dvůr, kde sídlí, Dvorem JUDr. Emila Háchy. „Proč? Protože kdekdo má v České republice ulici, náměstí nebo alespoň zákoutí, jen Emil Hácha nic. A my si myslíme, že si to zaslouží. Ano, je to jistě velmi rozporuplná postava soudobých českých dějin, ale právě proto si nezaslouží jednostrannou a zjednodušující nálepku ‚kolaborant‘. Na tom se dnes již shodne řada historiků, politologů a také umělců,“ vysvětlila dramaturgyně divadla Kristýna Čepková.
Více o představení Emil čili O Háchovi