Hovnajs! Král Ubu je přesně tak ulepený a halasný, jak má být

Tomáš Šťástka : idnes.cz, 30. 03. 2019

Do Prahy se v úterý vrátil král Ubu se svojí nechutnou salakvardou i tradiční průpovídkou Hovnajs! Na legendární grotesku Alfréda Jarryho, která před více než sto lety položila základy absurdnímu dramatu, můžete vyrazit do vinohradského Divadla D21.

Zavedená scéna okolo ředitelky Hany Mathauserové připravila v úpravě a režii Jakuba Šmída skutečně důstojné vyrovnání s klasickým tématem. Král Ubu pojednávající o namyšleném pupkatém pobočníkovi fiktivního polského krále se totiž dá snadno zneužít k laciné politické agitce.

Samotná Jarryho hra má přitom původ ve studentské frašce parodující jednoho profesora na lyceu v Rennes. Spíše než na krátkodechou kritiku politiky či systému v ní Jarry vsadil na nadčasové vyrovnání se s lidskou malostí obecně.

V malém sále D21 čeká diváky vše, co od dekadentního života Otce Ubu čekat: řinčení plechu, výskot lůzy, cinkot lahváčů, tělesné zvuky i ulepená sexualita. Nové nastudování herecky táhnou Petr Pochop a Hana Mathauserová v hlavních rolích Otce a Matky Ubu.

Své postavy vykreslují skvěle, za fasádou halasnosti a přízemnosti skrývají potřebnou úlisnost i vychytralost, díky kterým se oběma postavám daří prokličkovat všemi bezvýchodnými situacemi až do finále. Projít zdárně těmito uřvanými rolemi je přitom vyčerpávající psychicky i fyzicky, a proto oběma hercům patří uznání.

O menší úlohy se dělí trojice Lukáš Šolc a hostující Vojtěch Hrabák s Liborem Stachem. Výprava Petry Krčmářové neexperimentuje, dobře pracuje s nejobyčejnějšími předměty i komorním prostorem Malé scény. Jediná výtka může mířit na ozvučení, hlavně zpočátku – když ještě šeptají – není manželům Ubu příliš rozumět. S nárůstem decibelů se to však spraví.

Režisér Jakub Šmíd si několik málo aktualizací a narážek dovolil, avšak činil tak s citem. Ruský car (skvělé podaný Lukášem Šolcem) se tak jmenuje Vladimír, král Ubu se vyžívá v dekorování libovolných diváků a dojde i na polské maso.

Jde však jen o trefné náznaky, které vedou diváka k tomu, aby sám přemýšlel, kde všude se dá najít či potkat takový bezskrupulózní namyšlenec a zbabělec. Ten jeden, co nyní obsadil Polsko v Divadle D21, rozhodně za seznámení stojí.

Odkaz na původní zdroj


Více o představení Král Ubu